Het pedagogisch beleid van Sproet
Sproet staat voor vrolijke, stoere, lieve, misschien een tikkeltje ondeugende, maar vooral eigen-wijze kinderen. Met eigen-wijs bedoelen wij dat kinderen wijs zijn van zichzelf. Zoveel sproetjes, zoveel kinderen. En, als je goed kijkt, is ieder sproetje net een beetje anders. Net als kinderen.
Ieder kind ontwikkelt zich in zijn/haar tempo en op zijn/haar manier. Wij geloven in de wijsheid die ieder kind van zichzelf heeft, waardoor het zelf weet wat het nodig heeft en kan.
Door die eigen-wijsheid kunnen kinderen zelf vaak heel goed aangeven of ze genoeg gegeten hebben (buikje vol versus bordje leeg), of ze iets kunnen en of ze iets willen leren.
Ditzelfde geldt voor onze gastouders. Iedere gastouder heeft haar eigen opvoed- en opvangstijl en wij geloven dat een gastouderopvang pas echt goed werkt als de gastouder haar opvang kan uitvoeren op een manier die bij haar past. Iemand die niet van knutselen houdt moet je niet dwingen om te gaan knutselen en iemand zonder groene vingers moet je niet vragen een groentetuin te onderhouden.
En zo heeft iedere gastouder haar eigen kwaliteit en haar eigen stijl. Dat vinden wij leuk en dat maakt ook dat bij ieder gezin een perfect passende gastouder te vinden is.
Voor die eigen stijl van iedere gastouder en de eigen-wijsheid van ieder kind is veel ruimte bij Sproet. Hierop hebben wij ook ons pedagogisch beleid afgestemd.